Wie ben ik en wat is remedial teaching?

Even voorstellen….


Soms kan het op school of thuis even minder goed gaan. Dan kan de hulp van een Orthopedagoog of Remedial Teacher uitkomst bieden. Ik ben zowel Orthopedagoog als Remedial Teacher.


Ik ben Birgit Jaarsma-Mollers, 46 jaar en woon in Leiden samen met mijn man; Jos en 2 katten en 2 konijnen. Na de middelbare school te hebben afgerond, ben ik gaan studeren aan het Conservatorium in Den Haag. Ik heb daar de docentenopleiding muziek gevolgd. Ik vond dit een hele leuke en veelzijdige opleiding waar ik veel muziekinstrumenten leerde spelen, leerde zelf muziek te schrijven en kinderen van alle leeftijden muziek leerde spelen en waarderen.

Halverwege deze studie wilde ik me graag meer gaan verdiepen in de pedagogiek/ psychologie. Ik ben toen naast mijn studie aan het Conservatorium in de avonduren Orthopedagogiek gaan studeren in Leiden. Ik heb mij binnen deze studie gespecialiseerd in leerstoornissen en met name dyslexie en dyscalculie. Voor beide studies heb ik in het kader van mijn afstuderen een onderzoek gedaan naar dyslexie, dyscalculie en het leren van muzieknotatie. De vraag was; ‘hoe leren kinderen met dyslexie noten lezen en hebben ze hier meer problemen mee dan kinderen zonder dyslexie?’. Dit onderzoek leverde interessante antwoorden op. Van februari 2001 tot 1 augustus 2005, ben ik werkzaam geweest als wetenschappelijk onderzoeker (promovendus) bij de Universiteit Leiden, afdeling orthopedagogiek (specialisatie leerproblemen). Ik heb daar samen met prof. dr. A.J.J.M Ruijssenaars gewerkt aan een wetenschappelijk onderzoek, dat zich richtte op de vraag welke invloed dyslexie heeft binnen het muziekonderwijs (zowel op muziekscholen als binnen het lager- en voortgezet onderwijs).
 
Onderzoek op dit gebied was op dat moment nog enig in zijn soort in de wereld. Het idee van het onderzoek is ontstaan vanuit mijn interesse in dyslexie, het gapende gat tussen theorie en praktijk, maar meer nog vanuit mijn overtuiging kinderen met dyslexie gelijke kansen te willen geven in de samenleving en dus ook binnen de verschillende facetten van het onderwijs.

Ik heb tevens vele jaren ervaring als docent, binnen verschillende onderwijsdifferentiaties en niveaus. Ik heb ervaring en een brede interesse in didactiek en methodiek en kan dit goed aan anderen overbrengen. Binnen mijn opleiding aan het Conservatorium en later ook als promovendus heb ik mij beziggehouden met het ontwikkelen en overdragen van muzieklesmethoden voor kinderen met een lees- en/of rekenstoornis. Tijdens mijn 4 maanden stage als Orthopedagoog heb ik gewerkt op basisschool ‘De Brug’ (school verbonden aan het PI voor kinderen met leer- en gedragsmoeilijkheden). Tijdens mijn 5 jaar promotieonderzoek heb ik dagelijks 1 op 1 gewerkt met leerlingen die deelnamen aan het onderzoek. Hiertoe behoorde diagnostiek van dyslexie, het afnemen van verschillende leestesten, het afnemen van een intelligentietest en het werken aan leertaken waaruit de test was opgebouwd. Ik heb veel affiniteit met dyslexie en dyscalculie, leerstoornissen en het werken met kinderen met uiteenlopende problemen.

Vanaf september 2008 heb ik aan de Hogeschool Fontys, de masteropleiding 'Special Educational Needs' (Master SEN) ook wel 'Remedial Teaching', gevolgd en mijn diploma behaald. Daarnaast heb ik 2 ochtenden per week gewerkt als RT’er op de Haanstraschool in Leiden. Ik heb zowel individuele RT als RT in groepjes gegeven. Ik heb ervaring met basisschoolkinderen uit alle groepen (ook groep 1 en 2), middelbare scholieren, MBO/HBO/WO studenten en (jong)volwassenen. Van januari 2009 tot juli 2009, heb ik 1 dag als RT’er gewerkt op de Bonifaciusschool in Wassenaar (vervanging). Vanaf september 2009 heb ik mijn eigen praktijk waar ik kinderen ontvang en behandelingen geef.

Mijn gegevens

Drs. Birgit Jaarsma-Mollers
Orthopedagoog
MASTER Special Educational Needs en
MASTER Music Teacher 1e graad
Email: birgitjaarsma@zonnet.nl

Tel. thuis: 071 33 10 642 (ook in het weekend mag gebeld worden)
Tel. Mobiel 06 454 40 284